maandag 1 januari 2018

Chipata


Als ik mijn chaotische dagen van mijn leven ('t zijn er toch al wat) op een rijtje moet zetten dan staat 29 december (voorlopig) op nummer 1!


We gingen vrijdag naar Chipata, de tweede grootste stad van Zambia. Dan zijn je verwachtingen toch redelijk hoog gespannen dacht ik. We hadden een boormachientje nodig, de geschikte vijzen, geen speelgoedschroevendraaiers maar "werkzame", materiaal voor de kleuterschool, malariapillen, koffie, je kan alleen oploskoffie kopen dus van een straf" chatteke kaffe" komt niks in huis, twaalf diepvrieskippen, worst van bij de beenhouwer, laarzen maat 45, kaas bij de Spar voor ons ......



We dachten de bus te nemen maar dat werd ons afgeraden, het werd ons ginder overduidelijk waarom. Dus deze keer een "echte" chauffeur ingehuurd. Voor tweehonderd kwatcha (18 euro) is die met ons een hele dag op trot geweest. Van acht 's morgens tot zes uur 's avonds. Toen we terug thuis kwamen had ik minstens drie psychologen en een dozijn kalmeringspillen nodig en ik heb toch al heel wat waterkes doorzwommen.



Eens goed op weg merkten we dat het een echte Zambiaan is, hij hield zich nergens aan de verkeersregels en je kan die regels hier dan nog op één hand tellen. Op een bepaald moment stak hij een vrachtwagen voorbij op een plaats waar een dubbele streep getrokken was. Even verder politiecontrole en die agent had dat met zijn arendsoog gezien! Het was dan ook nog een macho streverke ten top! Grote discussie tussen die twee, ze gingen mekaar nog net niet ten lijf. Ondertussen moest ik hoogdringend een grote kleine boodschap doen! Op kousenvoeten den bush in en op dezelfde manier terug. De discussie laaide zo hoog op dat we naar het bureau in Chipata moesten rijden. De agent smeet zich naast mij neer, ikke met een struisvogelei in mijn broek en geprobeerd zo weinig mogelijk en vooral geruisloos te ademen. Op het bureau is het dan toch opgelost met een fikse boete.


Toen dachten we dat het ergste voorbij was. Niks daarvan. Het mini stadje Katete hier vlakbij is de orde zelf in vergelijking met daar. Een wirwar van zandstraten met een massa shops (die naam niet waardig maar het kind moet een naam hebben).


Deze kerel zag het beter zitten dan wij. Doe er nog maar een zakske bij op mijn fiets. Hij had nog de moed om zijn duim in de lucht te steken (het is wel degelijk zijn duim)

Onze eerste opdracht was de bank. Jan buiten bij de ATM, ik binnen om euro's te wisselen. Er stond een rij van vijftien mensen voor mij, dus geduldig wachten. Ineens zag ik, oh onze chauffeur staat achter mij ook te wachten. Ik daartegen een hele uitleg over de politie enz enz. Die mens dacht eieren voor zijn geld te kiezen en het hazenpad te nemen en die zijn ogen waren zo groot als telloren. Maar tot mijn grote verbazing kwam onze chauffeur daar ineens aan en die had dezelfde t-shirt aan van Bayern Munchen als mijn achterbuur. We hebben er met ons drie keihard om gelachen.


 Daarna hebben we een zeventigtal "shops" gedaan met weinig resultaat.

Toen was de redding nabij...... in één zaak zagen we een boormachientje heel hoog aan de muur hangen. Ze begonnen "stellingen" te bouwen om eraan te kunnen. Op een gegeven moment hing die kerel letterlijk te zweven tussen leven en dood. Het machientje hing dan nog muurvast en geen enkele tang was bereid haar werk te doen. Toen het na veel vijven en zessen gelukt was werkte het vooroorlogse ding niet meer. Als je dan buiten komt en de straten zijn veranderd in rivieren zodat de auto bijna wegdrijft ..... geloof het of niet maar dan moet je je verstand niet op nul zetten maar VEEEEEEL lager of je gaat beginnen krijsen!!! Ondertussen hadden we al wel een zestal ballen gevonden maar toen we de deur openden rolden er twee naar buiten. Hopsa met het water mee door de straten en wij met drie erachteraan.


Laarzen maat 45 zoeken voor de prijs van 40 kwatcha was eindelozer dan de zee leegscheppen.


Wat we niet meer voor mogelijk achtten kwam toch nog in orde. We vonden zelfs een boormachientje! En... 

vijzen van de juiste maat




en in die shop hadden ze laarzen staan maat 45 voor 120 kwatcha. Maar ..... omdat we in het land van Eden Hazard en Kevin De Bruyne wonen kregen we ze voor 40 kwatcha!!

Enkel niet te vinden was materiaal voor de kleuterschool. Alleen enkele puzzels in heel stevig karton. 

 Als slot van de rit stopten we in de Spar voor kaas. Ik heb daar ook een fles wijn gekocht die ik in de auto direct soldaat wou maken maar mijn gezond verstand zei toch om dat niet te doen. 's Avonds waren we "leeg" en mijn fles wijn voor de helft. We hebben er in elk geval goed van geslapen en de volgende dag begin je opnieuw vol frisse moed.

Er zijn hier ook een tiental kinderen met lompen die de hele dag in de bomen klimmen om mango's te bemachtigen. Heb nog niet zo goed zicht op de situatie maar die riskeren hun leven.

We geven die nu 's middags boterhammen met jam. We weten heel goed dat dit misschien niet veel zin heeft want binnen een maand zijn we hier weg en dan .... ja dan hebben ze toch tenminste deze maand een volle buik. Voor de rest houden wij ons bezig met ons "project", banken maken voor de school.









Mooi hé! Er zijn er al vier klaar. Goed gedaan van mijn ventje.

Even een blik werpen in de klaslokalen.


en een blik werpen in de Tikondaanse keuken!

Tweede blik . Kip braden. Die laten ze dan zolang braden dat je ze zelfs niet meer doorkrijgt met onze zaag.  Niet moeilijk dat de meeste mensen hier veel tanden missen.

Zoals jullie zien redden we het hier wel... Het is hier duidelijk wat avontuurlijker en chaotischer dan thuis, maar dat is nu eenmaal Afrika. Vrijdag was het wel erover! Eerst een vlucht met de taxi: 87 km op 45 minuutjes en dan nog wel met een snelheidsbeperking tot 50 km op vele plaatsen. Maar een echte Zambiaan beschouwt 90 km per uur als een volstrekt minimum. Wie daaronder blijft, ook in de bebouwde kom, moet niet rekenen op enig aanzien... Daarna eerst onder de broeierig hete zon, daarna onder een ongeziene stortbui alle shops van Chipata bezocht. Een zwembroek was van pas gekomen! En in de namiddag nog eens terug langsgegaan, want ze moesten sommige dingen eerst zoeken. En dat allemaal om vast te stellen dat ze al niet veel meer hebben dan bij ons in Katete... maar toch wat langere vijzen en een simpel maar werkend BOORMACHIENTJE!!! Gisteren kon ik dan weer aan de slag met de schoolbanken. Ik kreeg al gauw assistentie van twee gastjes. Ze doen aardig hun best en ze verlossen Gonda van een aantal jobkes... Hopelijk heeft niemand hier iets tegen kinderarbeid, want ze komen de volgende dagen weer helpen. Anders blog ik wel vanuit de plaatselijke gevangenis...

Als het deze namiddag niet regent bezoeken we de pottenbakker. Kijken we naar uit, want da's echt wel een heel speciale plaats met een heel speciale 'madam"! In feite 2 speciale madammen, ge weet wel wie dat tweede specialleke is, zeker? Enfin, dat geeft weeral stof voor een volgend stukje op de blog...


Nog een fijn oudjaar en vooral een spetterend, voorspoedig en gezond 2018 toegewenst en tot volgend jaar!!!

ons nieuwjaarsmaal, blokje nshima met kip en moringa



Wij lagen voor tien uur in ons bed. Als er een feest te vieren valt gebeurt dat altijd in de namiddag nooit 's avonds. Het is hier ook heel snel donker en maar een pierke licht dus ... wat doe je dan nog? In je bed kruipen, niet moeilijk dat iedereen hier een resem kinderen heeft. 

en lekker zeg!!!

feestmaal, toch voor hen!


zwieren en zwaaien met de beentjes op het nieuwe jaar

een pareltje met pareltjes



en eentje zonder pareltjes


wij wachten geduldig om te mogen aanschuiven


En om het nieuwe jaar goed te starten! Kijk mijn pompoenplantjes in de potjes


 en vandaag al een deel uitgeplant.









8 opmerkingen:

  1. Hey , dat is weer een hele boterham vol verhalen . Straks moet ik niet meer naar de bib ! :-) Ja het is ongelooflijk wat jullie daar weer allemaal beleven . Gaat daar niks "gewoon" of trekken jullie het "ongewone" aan . Als ik het allemaal lees denk ik ..... tof , leuk , plezant , dat is straf , dat menen ze niet ..... maar moest ik daar dit alles beleven zou die woordenschat helemaal niet door mijn hoofd gaan vrees ik . Eerder zo iets van oei wat nu , hoe doen we dat ? hoe beginnen we daar aan , wat zegt ze , wat bedoelen ze , wat doen we ? Ja helemaal niet tof natuurlijk maar eens te meer beseffen wij wat voor super sociale avonturiers jullie zijn. Hoed af !!!
    Hier zijn de feestelijkheden achter de rug . Erika's "40" feestje , Kerstavond , Kerstdag , Moeke 91 , oudejaarsavond en gisteren nog Nieuwjaar ! Nu een beetje bekomen van alle drukte .
    Wisten jullie al dat wij bij 14 g oudjaar vierden. Vannacht is het ook weer code oranje voor stormwind ! Ik wil gerust een deel naar jullie afleiden ! Zo hou jullie goed , vind de nodige nagels , spijkers , hamers , boren ..... en WEES VOORZICHTIG op de baan ! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de talrijke reacties Marleen. Er zijn toch nog veel lezers die antwoorden via mail (ook leuk hoor)Je zal eens een weekend moeten organiseren met als cursus "blog beantwoorden"

      Verwijderen
  2. Dag Gonda en Jan,

    Vandaag is het 7 januari, de laatste dag van de kerstvakantie.
    Gisteren was Herman jarig. Hij is 69 geworden.
    Dat hebben we gevierd met een uitstap naar "Het Paleis" in Antwerpen, voor de voorstelling "Sunjata, de Leeuwenkoning". Het speelde zich af in Mali, dus zaten ook wij eventjes in Afrika.
    Onze kinderen en kleinkinderen hebben er veel deugd aan beleefd, en wij ook natuurlijk.

    Jullie verslag komt over als een echt avonturenverhaal, maar tussen de regels door lees ik toch dat het niet moet onderschat worden.
    Wat ook heel straf is is dat jullie uiteindelijk toch al het gerief vinden!
    De bankjes zien er prachtig uit, en ongetwijfeld zijn er ondertussen nog enkele bij gekomen.

    Toen ik het stukje las over de puzzels, dacht ik terug aan de tijd toen het hoekenwerk bij ons op school werd ingevoerd. De firma's boden prachtig materiaal aan, maar ons budjet kon dat allemaal niet betalen.
    Dus gingen heel veel leerkrachten zelf aan het werk.
    Voor nu is het te laat, maar misschien kan er één en ander gemaakt worden tegen een volgende keer?

    Wij kijken al uit naar jullie volgend verslag.
    We hopen dat jullie alle plannen kunnen uitvoeren en dat jullie nog veel deugd beleven aan jullie verblijf ginder.
    Groetjes van Herman en Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gelukkig nieuwjaar! die ene boor vind ik toch wat aantrekkelijker dan die vorige op dat kerstfeest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reacties lieve meid en bedank de gekke wasi ook maar!

      Verwijderen
  4. Dag liefste Gonda en Jan,

    Allereerst een gelukkig nieiwjaar en prettige feestdagen!
    Ik ben hier ondertussen ook al even onderweg en zoals Afrika een en al chaos is is Nicaragua een en al op het gemak. Tranquilo is hun vast woordje. Ik ben dus nu het land een beetje aan het ontdekken en aan het genieten van de mensen, de cultuur en de natuur! Super om jullie avonturen allemaal te lezen hier! Ik kan mij er echt al iets bij voorstellen en ik heb al een paar keer bijna in mijn broek geplast van het lachten als ik mij de situaties inbeeld! :D
    Blijf daar vooral genieten en super werk leveren!
    Dikke kussen en groetjes vanuit Nicaragua!
    Xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Zoë
      Bedankt voor je leuke reacties. Doe het daar nog goed en geniet toch ook volop van de vakantie. We zien elkaar weer in april! xxxx

      Verwijderen