woensdag 19 februari 2020

DAGELIJKSE KOST! !LETTERLIJK!!

DAGELIJKSE KOST van Jeroen Meus


Ontbijt! Toasted brood gemaakt op hun houtskoolvuurtje


HET vuurtje. Deze keer niet met brood maar met mais of ... de waterkoker


 .En dan smeren maar....bananenjam of pindaboter en heerlijke oploskoffie!!


Lunch! Ik zorg zelf voor tomaten en avocado. Jan eet meestal eieren  of kaas (meegebracht vanuit Chipata)




Dinner. Groenten en aardappelen. Echt lekker! Maar soms tracht je wel eens naar iets anders.



Als je hier iemand voorthelpt dan krijg je altijd een "chique" cadeau. Een deel van hun vee. Een kip dus. Als je dit leest is dat beestje dus al in de zevende hemel... Ze maken die ter plaatse klaar opdat je die daarna met smaak opeet.



Wafels klaar gemaakt in een toaster want een wafelijzer vind je niet! Elke maandagnamiddag is het "meeting". Iedereen vertelt dan wat hij de afgelopen week gedaan heeft.  Tijdens de meeting krijgt iedereen water en een stuk brood of maïs . 

En wij zorgden eens voor wat anders. WAFELS!!! En als je dan wil starten heb je nog een paar "problemen" op te lossen. Geen huishoudrol (onbekend) om de toaster in te smeren, geen rooster om af te koelen. We gebruikten dan een mes om te smeren en de legger van de ijkast om de wafels op te leggen. Opgelost! Bella , onze Duitse tijdelijke dochter was van de partij om te helpen!!






De vrouw van Edson , de "keukenchef" in Tikondane , gaat aan het ziekenhuis hier 500 meter verder een restaurantje beginnen. Met die afmetingen kan je natuurlijk bij ons niet uitpakken maar hier is het heel gewoon.



De eerste klant staat al voor de deur.




Plaatselijke Markt. Kapenta, kleine visjes van Malawi , meer vliegen dan vissen . Daarnaast katerpillar, gedroogde wormen waarmee ze thee maken.


En als je een"familietheefeest" wil geven koop je een grote zak wormen!

 Ieder zijn ding maar daarvan proeven we niet en ik ben niet rap vies van iets. Jan zegt dat het dan ook nog verschrikkelijk stinkt.


Onderweg gespot..hij heeft 200 kilogram op zijn fiets en moet daarmee een aantal km stappen, door zand en water. Daarna is hij tien kwatcha rijker, dat is 66 eurocent. De mensen verdienen hier ongeveer 350 kwatcha.  Uiteraard is het leven hier goedkoper maar toch, op de markt kost elk pakje groenten vijf kwatcha en van vlees of brood is er geen sprake.

Voor de rest gaat alles hier zijn gewone gangetje. Ik zit nog steeds op mijn knieën in mijn ondergoed in de douche de was te schrobben. En als je dan pech hebt is er tijdens het spoelen geen water meer. Probeer het binnen een uurtje opnieuw!



De "doucheruimte" maar zonder wasvrouw.


LOL is er hier altijd en dat in hoofdletters. Als Jan in iemands lende onverwachts met twee vingers prikt liggen ze allemaal het volgende half uur dubbel. We wisten niet dat wij zo'n komisch duo waren. En het stopt niet want de hele dag is er wel iets om te lachen en...te tetteren!!!!

Ik maak de blog nu op mijn smartphone. Kleinschalig maar het lukt. Ik kan natuurlijk alleen foto's op de blog zetten die genomen zijn met mijn cellphone. Ondertussen zijn we ook tot de constatatie gekomen dat al de foto's van Ethiopië ook verloren zijn..Ik heb er wel een deel op mijn phone en voor de rest kunnen we misschien kopiëren van de blog. Dubbele pech. Ondertussen weten we hier de zwakke plekjes te vinden.  We maken zakjes meel voor de ondervoede kinderen. De nachtwaker heeft een albino dochter. Een ramp in dit klimaat. We gaan zorgen voor speciale huidcrème . Isaia is een goede kleermaker en die gaat zorgen voor een kleedje met lange mouwen.

 TOT LATER!!


8 opmerkingen:

  1. Hey , in wat voor een luxe leven wij toch ! We wisten dat al wel maar als je jullie belevenissen leest worden we er verlegen van . Hier is alles zo normaal . Wil je wafels , dan neem je je wafelijzer , wil je koffie …. keuze in overvloed , thee …. welke smaak ? En dan het luxeprobleem : wat eten we vandaag ? Wassen , eerst machine vullen kleur bij kleur en is het klaar dan de droogkast in :-(
    Zal wel heel emotioneel worden om die mensen weer achter te laten. Maar zij zijn op hun manier gelukkig , denk ik dan.
    Hoe lang blijven jullie nog ? Dat wordt ook weer een aanpassing : "weer thuis" !
    Hier geen nieuws ! Nog steeds geen regering , volgende storm zit weer in de buurt voor het weekend en de skiërs ( krokusvakantie ) vertrekken vrijdag naar oorden waar weinig sneeuw ligt . In Frankrijk brengen ze zelfs sneeuw aan met helikopters !!!
    Groetjes xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, onze luxe is niet normaal. Het vreemde is dat je het thuis zo snel terug gewoon bent. Na al die jaren staan wij nog altijd versteld hoe je met de kkeinste dingen tevreden bent. Een plastic zakje, een papieren doosje ..... alles koester je omdat je zeker weet.... dit ga ik kunnen gebruiken.
      Onze Leo vertrekt zaterdag om te gaan skiën . hopelijk inderdaad wat sneeuw. Xxx

      Verwijderen
  2. Hallo , ben juist begonnen met al je foto's op te slaan . Alle... het is te zeggen tot en met " Gondar " en dat zijn er al 78 :-).
    Eerst zaten ze in het klein in mijn map maar na enig speurwerk heb ik ontdekt hoe ik ze moet opslaan op ware grootte .
    Ik zet de foto's dan wel op een stick tegen dat jullie komen eten .
    Morgen doe ik verder . Nu de kinderen in Schilde van school gaan halen.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw. Dat is super goed werk Marleen. Zikomo kwambiri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij nemen in Mfue een vlucht op 8 maart en landen op 9 maart.

      Verwijderen
  4. Dag Gonda en Jan,
    Fijn om weer nieuws te krijgen.
    Ondertussen laten wij jullie foto's zien aan "God-en-klein-pierke", dus niet getreurd, de foto's van Ethiopië hebben wij ook nog.
    En.....hoe zit het met de pompoenen?
    Herman en Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De volgende keer stuur ik een foto van de pompoenen. Voorlopig nog alleen bladeren en bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook alles ok. Basje slaapt, eet, zeurt. Slaapt, plast, eet, zeurt, slaapt. Gij is dus zijn gewone zelve.
    Ondertussen gaat het ook bij jullie goed zijn gangetje. Zo blij dat ik af en toe wat nieuws van jullie krijg.
    Volgende week vakantie, en daarna start ik in Mechelen. We kunnen een bladzijde omslaan. Zie er echt naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen