maandag 9 september 2013

Tanzania zonder internet

Hilde, jij bent dus gisteren op tram vijf gestapt en iedereen mag het weten! We sturen vijftig uren zon door van hier! Proficiat!

Morgen verlaten we ons voorlopig nest weer maar eens. Daarjuist gaan zoeken waar de bus vertrekt en of we daar te voet geraken met onze rugzakken. We kunnen dat net aan. We konden een plaats kiezen op de bus op een plannetje. Te gek voor woorden! We leven dus wel in hoop dat het geen overvolle bus wordt. Heel belangrijk dat ik vooraan zit, zo kan ik de weg in het oog houden en recht staan als hij te slecht wordt  (sta dus meestal recht). Dan verlaten we Tanzania en gaan we richting Malawi.

Vrijdag 6 september

Het guesthouse en het restaurant worden gerund door doofstommen. In hetzelfde gebouw is een werkplaats voor andere lichamelijk gehandicapte mensen. De meesten van hen kunnen niet lopen of staan. Die maken kaarten van papier maché, weven stoffen voor zakjes en kleding, maken batik stoffen, houten voorwerpen en kralen van papier. Om die kralen te maken nemen ze een metalen staafje en daarrond wikkelen ze een strookje van ongeveer één cm breed  van een weekblad. Daarover een smaller strookje enz. Ze lijmen die strookjes eerst in en dan krijgen ze prachtige kraaltjes. Ze kunnen zo een tiental kraaltjes op een staafje krijgen. Als de kraaltjes droog zijn kunnen ze die eraf rijgen en aan een draadje doen. Misschien eens een idee om te maken met de kinderen in de klas voor moederdag.

Hier is ook een winkel aan verbonden en daar kan je die spullen dan kopen en op die manier worden die mensen dan betaald voor hun werk. De meeste mensen die hier werken kunnen niet lopen en er zijn geen rolstoelen. Toch komen ze hier elke dag letterlijk aangekropen. We gaan daar niet over uitwijden want het moet bij ons nog zelf bezinken.

Het viel ons op dat er in Tanzania zoveel gehandicapte mensen zijn. In het centrum hier woont een jong Engels meisje die hier graag een zestal jaar zou blijven werken. Ze is fysiotherapeute en helpt de mensen hun spieren op een betere manier te gebruiken. Ze vertelde ons dat tien procent van de mensen in Tanzania een handicap heeft. Slechte begeleiding voor de geboorte en verkeerde behandelingen na de geboorte…

Sommige bloglezers beweren dat ik ros aan het worden ben. Als jullie beter kijken dan zie je dat het blond is. De zon is hier meedogenloos. Probeer mijn huid elke dag goed in te smeren met bodycrème, anders gaat mijn vel er binnen een maand uitzien als de schil van een appel die je na een jaar terug vindt in de kelder!

Deze namiddag zijn we op eigen houtje een wandeling gaan maken. En ja, we wanen ons echt in Zwitserland.

Nog enkele leuke foto's getrokken van boven op het terras van het guesthouse

bananen, bananen en nog eens bananen

Hoy bloggers! Vanmorgen wat rondgewandeld in het stadje, altijd leuk en veel sfeer. Deze namiddag langs een paadje weg van de bewoonde wereld (nou ja…), wat beneden gezeten en dan opnieuw  langs een ander wegeltje naar ons guesthouse. er zijn ingewikkelder en vermoeiender dingen in het leven. we hebben onszelf beloond voor deze inspanning met een drankje en een stukje door het huis gebakken chocoladetaart. Superlekker!!!

Deze morgen tickets gekocht voor onze volgende busreis. Morgen vertrekken we richting grens malawi, naar mbeya. We hadden daar in feite 3 dagen geleden al willen slapen, maar door die treinstaking hebben we dus eerst een “ommetje” van zo’n 700 kilometer moeten maken. Of we nu ook nog de boot halen om Lake Malawi af te varen is een raadsel, net zoals het antwoord op de vraag of die boot nu al opnieuw in dienst is (na maanden diepe rust…). Nobody knows, maar ik had ook niet anders verwacht! Hakuna matata…

Slapen doe ik de laatste dagen niet echt goed. In feite een goed teken, want bij het uitrijden van het selous park enkele dagen geleden waren we het doelwit van duizenden tseetsee-vliegen. Ik denk dus dat ze me gespaard hebben… zo heeft alles ook een goede kant!

Voor de rest gaat het hier goed met ons, de rug van gonda is stilaan weer tot rust gekomen. We proberen zo voorzichtig mogelijk te zijn, maar wie gonda kent weet dat dat een contradictie is…

Groetjes nog vanuit iringa en tot blogs! “papa”

Zaterdag 7 september

Vanochtend om acht uur de bus genomen na eerst een twintig minuten door het stof te sloffen. Zes uur bus en nu zijn we in Mbeya! Die busreizen kruipen niet in je kleren, dus we gaan voor de rest van de dag niksen!
gaia heeft hier nog veel werk!

onderweg naar Mbeya

Zondag 8 september

Vanochtend in Mbeya weer de bus genomen, deze keer naar de grens met Malawi. De bus reed tot in een verlaten zandweg op een markt.  Iedereen stapte uit maar niemand sprak Engels en niemand kon ons dus zeggen welke kant we uit moesten om de grens met Malawi te bereiken. Wij op goed vallend uit te voet verder met pak en zak. Geen leuke ervaring, die grensovergang. Eens in Malawi werden we aan armen en benen getrokken om ons toch in “hun” bus te krijgen. Na eens goed boos te worden kalmeerde iedereen en hebben we in “beperkte” rust toch een auto gevonden die ons naar Karonga kon brengen. Dit is het eerstvolgende stadje in Malawi. We hadden allebei een dipje, zagen het niet meer zitten door al dat gedoe en de ene tegenslag na de andere. Ook omdat niemand je ook maar enige zinnige uitleg kan geven. De ene zegt het zus en de andere zo en uiteindelijk is het nog anders. We geraakten hier zelfs niet meer in onze kamer en al onze spullen lagen er al in. Met een mes hebben ze de deur toch terug open gekregen. Uit de kranen komt geen water maar precies slappe koffie. Er zit hier een muis in de kamer en ik krijg ze niet buiten. Die wil iedereen te vriend houden en zocht een gulden middenweg, het is een grijze, dus geen witte of zwarte!. Ik zou dringend mijn linnen buikzakje moeten wassen want ik draag ons geld en de kaarten al van toen we vertrokken dag en nacht op mijn buik. Dat is dus al vijf weken dat het al mijn “sappen”opzuigt. Mijn moeder zou gezegd hebben “Je kan er soep van koken”. Maar ik ga van die soep ook niet drinken! Morgen moeten we nog 260 km doen tot in Nkhata Bay,  daar zou een boot vertrekken die Jan gepland had in zijn reisschema. Volgens de ene persoon was de boot stuk en is hij nog niet gerepareerd, volgens de andere vaart hij wel en de derde tot de vijfentwintigste die er dan komen bijstaan hebben elk nog een andere mening. We gaan morgen tot daar om zelf te zien hoe het daar loopt.

Maandag 9 september

Tweede keer goede keer: een gelukkige verjaardag Lara en Chloë!!!

Kwart over zeven: Met een taxi tot aan het busstation gereden. Dat is gewoon een pleintje waarrond koterij gebouwd is. Onmiddellijk staan ze met tien rond de auto om je in hun daladala (hier noemen ze dat een matatu) te krijgen. Mijn bloeddruk ging direct de hoogte in. Maar ik heb ondertussen al ondervonden als je ook begint te roepen zoals zij maar dan in het Nederlands vallen ze onmiddellijk stil.

Maandagavond vijf uur

Onzen dip is dipper geworden. Vanochtend om half acht bij het busstation aangekomen en we waren pas om vijf uur op onze bestemming. Tegen beter weten in rijden ze met een super overladen busje de bergen in. Dat was dan ook de reden dat we zolang onderweg waren om 260 km te rijden. Het valt me telkens op dat er niemand zeurt of klaagt hier in de bus.

Ik snap hoe langer hoe minder dat deze mensen het in hun hoofd halen om naar ons te migreren. Je kan gemakkelijker van een vis een vogel maken dan van een Afrikaan een Europeaan.
Maandagavond zes uur
Eens aan de haven blijkt er vandaag geen boot te zijn maar morgen. Heel goed voor ons, nu kunnen we naar een lodge om te douchen en te eten (geleden van zeven uur deze ochtend.) Daarna zien we het misschien terug zitten!