zondag 20 december 2015

CADEAUTJESJACHT

Bij ons is het cadeautjesjacht en hier is het zoeken naar eten. Enorm confronterend. Ik kan op dit ogenblik aan geen pakjes denken. Je acht het niet voor mogelijk op dezelfde wereldbol. Gelukkig hangen de bomen overvol van de mango's, dus iedereen eet de hele dag mango's. Ze zijn dan ook super lekker. Uiteraard niet te vergelijken met de mango's van bij ons.

Ze weten hier wonderwel om te gaan met de situatie. Iedereen die je hier ziet heeft precies net een supergroot cadeau uitgepakt. Die mensen stralen. Plezier dat we hier samen hebben. Vooral als je een beetje ondeugend bent lachen ze zich te pletter. We hebben daarstraks uitgetest wie het meest kon verstoppen in zijn boezem. Ik stond wel op de laatste plaats.

Dinsdag gaan we bij Doris eten. Zij vangt de kinderen op van haar zussen die gestorven zijn aan aids. We gaan daar de situatie eens bekijken. Ze heeft nu al een koe. Misschien kan ze nog iets doen met geiten of kippen. Ze heeft één zoon die in Lusaka studeert. Hij zit in zijn tweede jaar geneeskunde. We gaan eens uitzoeken hoe we daarbij kunnen helpen. Iedereen die ons hielp met de centjes die we verzamelde een dikke merci. Het wordt hier dubbel en dik gespendeerd.

Bedankt Marleen voor je reactie (ook natuurlijk voor de reacties langs de e-mails), we dachten dat jullie in het zwarte woud zaten omdat jullie daar toch elk jaar rond deze periode naartoe gaan.. en die foto in het vorige bericht. We deden samen een tussendoortje op het veld! Het leek een beetje op een "paringdans"!

We hebben hier iets dat op een douche gelijkt maar enkel koud water. We zijn inventief! We koken een beetje water en vullen een kruik. Ik begiet dan Jan van kop tot teen met het water (eerst na wat kreetjes van: het is toch niet te koud of te warm) dan inzepen en de rest van het water over zijn bast kappen. Dan is het mijn beurt. Je moet het thuis eens proberen! Plezier gegarandeerd.

Normaal gezien zouden vrienden van ons hier geweest zijn maar door ziekte van hun zoon is dat niet kunnen doorgaan. We hebben al wel dikwijls gedacht, hoe zouden ze (Johan eigenlijk)zich hier gevoeld hebben!

Ben daarjuist naar de misviering geweest! Ik moest traantjes wegvegen. Dat heb ik hier trouwens al dikwijls moeten doen!








We gaan zonnebloemen planten waarmee ze olie maken.



Veel handen maken licht werk;



Oei, wonden die niet genezen. Dat ziet er niet goed uit!


Hun waterput; Heel efficiënt!










2 opmerkingen:

  1. Hey , ja wij zaten in het Zwarte woud van 9 - 13 december . Het was weer heel gezellig . Miste wel de sneeuw . En inderdaad als ik dan jullie foto's zie dan is het niet te vatten dat dat zich allemaal afspeelt op diezelfde kleine aardbol . Kleurrijke rok Gonda , mooi ! En ja , die douchetoestanden daar probeer ik me niet te veel bij voorstellen ;-). Tot morgen of zo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb geprobeerd om wat foto's van onze mini trip op jullie blog te zetten , maar dat lukt blijkbaar niet . Ik heb het ook opgezocht maar geen oplossing gevonden , spijtig.

    BeantwoordenVerwijderen