dinsdag 15 december 2015

Morgen de bus naar Katate

We hebben bustickets. En ons geld is ook gewisseld! Beetje vervelend als je de euro's uit je linnen buildelzakje moet afgeven en ze aaneenplakken van je buikzweet. Eikebah, ik was er zelf gedegouteerd van. Maar ze waren blijkbaar nog evenveel waard.

Morgen vertrekken we dus naar Katete. Daar is waarschijnlijk weinig of geen internet. We hebben nog een stick van twee jaar geleden en daar kan je geld opzetten. Op die manier weet je nog wel iets van de buitenwereld; zo ver weg van huis is dat voor ons wel belangrijk.



Mijn aanwinst voor vandaag! Eerst even de snotpiet afkuisen voor ik haar van de grond opnam en dan even knuffelen. Mama verkocht nootjes en maïs op een vuurtje. Heel basic maar lekker!

En dat is haar kruiwagen! Die gaat al  generaties mee. In feite is die bodem verloren grondstof (what's in a word... in dit geval), want als je daar een tiental zakken in stapelt van elk 25 kilo, dan is dat ene dwarsstuk  voldoende om stabiel (?)  een paar kilometers te lopen voor levering.  Typisch voor hier, het afleveren van dingen gebeurt heel vaak met de kruiwagen of wat daar voor door gaat...


 

 



Ook gezien onderweg (en te koop tussen de auto's die voorbij rijden)... deze emmers met ingebouwde pomp! Waarvoor ze worden gebruikt? Geen idee...


Vandaag wordt het in alle geval onze laatste dag in Lusaka. Nog 1 keer avondeten en slapen en dan... naar Tiko.

Van eten gesproken... Eergisterenavond was er (vanzelfsprekend) geen elektriciteit, dus werd er gekookt op gas. Maar... ineens was er ook geen gas meer. En natuurlijk had niemand er al aan gedacht om eens een reserveketel te kopen. Niet nodig natuurlijk als ge denkt dat uw ketel rechtstreeks in verbinding staat met de toevoerleiding uit Nederland... Ik heb daarstraks eens terloops gevraagd of er al opnieuw een ketel was gekocht. Wat had ge gedacht: "Not yet!" Ik ben al zover geïntegreerd dat ik me pas zou enerveren moest het omgekeerde waar zijn...

Enfin, nu gaan we nog wat rummikubben of quirkelen, kwestie van onze geestelijke gezondheid wat op peil te houden. Bij leven en internet: tot morgen!!!


1 opmerking:

  1. Eindelijk kan ik reageren ! Liep het één en ander mis met ons inlog account, maar gevonden ! Blij dat jullie aangepast zijn aan de weer heel andere culturen en gewoontes . Moet toch wel telkens een grote klik zijn denk ik . Maar voor jullie is het ook alweer een beetje thuiskomen . Geniet er van . Wij volgen jullie op de voet . Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen