woensdag 8 januari 2020

Weer maar eens Addis Ababa

We zijn maar één dagje op trot en ik kan al vertellen voor een hele week. Hoe komt dat? Waarschijnlijk omdat we geen gids nemen en alles op eigen houtje doen. We legden vandaag dan ook 15 km af. pffff 

Mijn eerste aankoop, pindanoten.

Tweede aankoop, bananen. Alles speelden we kwijt aan haveloze kinderen en dat was ook mijn bedoeling.


Veel hebben we niet bezocht maar wel heel veel contacten gemaakt.

 De meeste mensen hebben hier de nationale klederdracht aan.

schitterend!!

We bezochten eerst het nationaal museum en Lucy lag nog op ons te wachten. Veel botten heeft ze niet meer en in die tijd bestonden er nog geen kunstheupen denk ik. Ik heb dus een streepje voor! 

Hi, i'm Lucy. Dat was ze ooit in haar goede jaren.

Ondertussen is ze her en der wat kwijt maar ik heb niet de indruk dat ze er wakker van ligt!

Eens daar buiten gingen we wandelen en wandelen, de ziel uit ons lijf. 


straatbeeld


en nog eén




Wat heb ik nog niet in mijn bib?






We vroegen en vroegen ....de weg maar geen kat die ons de juiste weg wees. En vermits alle wegen naar de Sint Georges kathedraal leiden vonden we het uiteindelijk toch. We wisten ook niet dat onze kameraad DE GEORGES een buitenverblijf heeft en dat hij heilig is , hadden we helemaal niet vermoed. Elke kerk of kathedraal moet je blootsvoets betreden.


Uiteindelijk was het vier uur en wij bekaf. We kochten aan een stalletje koekjes en zijn dan iets gaan drinken in een plaatselijke koffiebar .


Een plaatselijk "schone" kwam daar graantjes verkopen.


 Met haar heb ik koekjes geruild voor graantjes die niet te vreten waren. Ik denk dat een kip op leeftijd er haar neus nog voor ophaalt maar ik deed alsof ze heerlijk waren! Een koffietje getrakteerd en we waren direct  verzusterd. 


Gelukkig dat ik een hoedje opheb want van die koffie gaat je haar rechtop staan, niet moeilijk, een expresso à la Ethiopië.           Onze laatste stop 

was de kerk van de heilige Drievuldigheid. In de kerk zijn prachtige glasramen met allemaal blanke figuren. Waarom?


Ze zijn gemaakt in België


Zelfs onze Vlaamse leeuw was van de partij!

 We zijn nu een wijntje aan het drinken. Twee voor de prijs van één.


 Het leven is hier heel goedkoop. We eten voor ongeveer drie tot vier euro en de temperatuur is hier 24 graden.

  HET LEVEN IS MOOI!!

Morgen komt ons vervoer MET chauffeur en rijden we naar het Noorden, naar Debre Markos. Of we daar internet hebben ?????? Geen paniek  ..... we are still alive!! 



Belangrijke NOTA BENE: in de kathedraal kreeg Jan een dringende oproep van de wijkagent. Ze hadden mijn rijbewijs binnen gebracht. Geen paniek want ik ben dat al minstens vijf maand kwijt en ik heb het nog niet nodig gehad.! Hij zal het dus nog even moeten koesteren tot in maart!  We hopen dat hij het kan plaatsen!








1 opmerking:

  1. hallo , jullie eerste dagtrip zit er op en meteen ook een pak "vrienden" rijker . Maar "we waren direct verzusterd", in welke taal doe ja dat ? Engels ? Amhaars ? Of één van deze ? Hebben jullie een snelcursus gevolgd ?
    Ik heb even gegoogeld " De officiële taal is Amhaars, of Amharic. Na Amhaars komt vooral de taal Oromigna voor, 6,1% spreekt Tigrigna, 6% Somaligna, 3,5% Guaragigna, 3,5% Sidamigna, 1,7% Hadiygna en 14,8% een van de overige talen. De grootste buitenlandse taal is Engels maar de lokale bevolking stelt het zeer op prijs als een buitenlander Amhaars probeert te spreken"
    Dus ….. oefenen hé !
    Mooie glasramen in de kathedraal ! Hopelijk hebben jullie bij de Heilige Georges ook een kaarsje gebrand.
    Hier gaat alles zijn gewone gangetje. Vanmiddag met oud-collega's een etentje in de kokschool in Antwerpen . Eens kijken wat de leerlingen er van gebakken hebben. En in het weekend ons Kerst- en verjaardagsfeest moeke met de hele Berghmansen-clan.
    Geniet van jullie trip-met-chauffeur en hopelijk hebben ze daar in het Noorden internet want wij zijn benieuwd hoe dat afloopt.Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen