dinsdag 5 november 2013

Bhaktapur


Iets dat jullie zeker nog niet weten! In Nepal is de werkweek zes dagen. Zaterdag is het rustdag, zondag dus een gewone werkdag.
 
volgens deze kerel is het duidelijk "zaterdag"
 
Eén van de belangrijkste spreekwoorden in Nepal is: Een mens is niet gemaakt voor comfort zoals een geit niet gemaakt is om op open vlakten te leven. Als er iemand snapt wat het eerste met het tweede te maken heeft dan mag je me dit altijd laten weten. Deze mensen staven alleszins al het eerste deel van het spreekwoord.


                                                   en deze geiten het tweede deel
 
Bhaktapur! 

Deze stad ligt ongeveer 13 km ten oosten van Kathmandu. Alweer een voormalige hoofdstad van Nepal. De stad is bezaaid met paleizen, tempels en schitterende woningen en de meeste straatjes zijn nog steeds geplaveid zoals vroeger. Neig!

 

 
De stad heeft weer de vorm van een driehoek. Zoals de vlag, weet je nog? De driehoek staat bij de Hindoes voor het Dharma (morele wet, religieuze deugden en heilige plichten). Het was er niet "heel" rustig maar toch niet zo hectisch als in de vorige steden. De hele dag waren de mensen in voorbereiding voor het broers- en zussenfeest van vanavond, duurt al drie dagen maar vanavond is het afsluiting en pakjesdag.

versierde straten!

we zijn er allemaal klaar voor!!
 
 
ik ook!!
 
mag ik op de foto?
 
ik heb me ook al een bloemenkrans aangeschaft

 
Wat tot nu toe nog niet gebeurd is (een wonder), is vandaag geschied. We zijn elkaar kwijtgeraakt. Wie de oorzaak was en wie het gevolg, daar gaan we niet over uitweiden. We hebben het al wel bijgelegd. We moeten wel, want met wie moeten we anders babbelen!
Vandaag de trotter gevolgd om te gaan eten en het was wel lekker. Voor de rest geslenterd en onze neus gevolgd.
de slager(in) van Bhaktapur
 
Bij manier van spreken want dat is hier niet altijd een goed idee.
 
En zoals we nog al foto's doorstuurden van kinderen in Afrika die aan het spelen waren met "eigen" middelen! Ook hier zijn ze creatief!
 
Hoe heten ze dit spel nu weer bij de oude volksspelen? Iets met repelspel???

Deze jongens spelen pingpong. Ze hebben een houten plankje als bat en ze zetten stenen in de plaats van een net. De haan op de voorgrond heeft er niet direct iets mee te maken!
 
 
 
baantje glijden zonder glijbaan
 
 
Kom even hier dan zal ik je erop helpen want alleen gaat dat niet lukken!
Ik zeg dat dan natuurlijk in het Nepalees maar dan zouden jullie het niet begrijpen!
 
 
En als ik te groot ben voor papa's fiets dan doe ik het zo!
 
 
Ook de volwassenen hebben zo hun spelletjes gemaakt van bamboestokjes! "Kom binnen en kom erbij zitten dan zal ik het eens uitleggen!" Wij dat dus gedaan!
 
 
En daarmee had deze deelnemer den dag van zijn leven!
 
Morgen nemen we de bus naar Pokhara. Een nieuw hoofdstuk waar we (eindelijk) aan beginnen! Zeven uurtjes bus! Bah!!!!! Met wat (heel veel) geluk zullen we het wel redden. Tot morgen!
 
 
Johan verjaart vandaag! Proficiat van ons beiden! 
 
Voor één keer hebben we onze plannen dus toch maar uitgevoerd! En het was de moeite waard. Een Nepalees vertelde me vanmorgen dat er in het centrum van Bhaktapur geen gemotoriseerd verkeer is toegelaten. Jaren geleden, denk ik, dat hij daar zelf nog is geweest. Overal brommers, auto's, taxi's... maar dat zijn we intussen al allemaal gewoon... Wel druk maar niet eens hectisch, ge zoudt van minder verschieten!
Hoe mooi het ook weeral was, ik zie door het bos de tempels niet meer (of moet het zijn: door de tempels het bos niet meer???). Dus ben ik blij dat we morgen weer op zelfmoordcommando gaan, met het busje naar Pokhara. Met de steun van onze engelbewaarder halen we het wel en dus zal ik maar zeggen: tot morgen op de blog! Ajuus...
 
 
Leuke foto's!! Zomaar!!!
 
 

 

 
 
 
 

7 opmerkingen:

  1. Hey alweer zo'n hele mooie foto's ! Ik was al aan het denken ( in jullie plaats) om zo'n grote poster met al die kindjes te maken . Zou mooi zijn in jullie woonkamer . Maar die kleurrijke foto van die kruiden met glitter bij het verslag "Patan" is ook de moeite : een poster-foto , echt .
    Nu ( woe middag 11 u ) zitten jullie dus op de bus naar dat natuur-avontuur . Gonda kijk uit hé ! Met je ribben en dan misschien nog een rugzak of heb je dragers mee . Elkaar verliezen zal wel niet zeker op zo'n bergpaadjes . kijk uit , we duimen voor een fantastische ervaring met een goed einde . Geniet er van . En ik zie in jullie geusthouse een mooie slaapkamer en badkamer met douche . nu nog hopen op warm water en dan is dat ook ok !
    Jan dat spel met die hoepel en die stok noemt Georges ook een repel maar op Wikipedia spreken ze van hoepelen . ik kijk straks nog wel eens verder . ik ga nu ons Femke en Milo van school halen . Tot morgen of zo .
    Jan en Gonda - fans waar blijven jullie op de blog ? Lukt het niet of is het zo slecht uitgelegd ? Komaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De aanhouder wint en met de perfecte uitleg van jou Marleen en met wat hulp van het mansvolkhier inhuis lukt het eindelijk om een reactie te geven. We hebben inderdaad al veel plezier gehad en proberen de alles op de voet te volgen. Ik moet nu zeker opletten dat ik geen spelfouten schrijf met 2 juffen die over mijn schouder meekijken. groetjes van de europalaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo , welkom ! Joepieieie zijn we niet meer alleen ! groetjes

      Verwijderen
    2. Wees maar gerust , ik ben met pensioen en mijn rode pen is ver weg , die andere juf heeft de ene cultuurshock na de andere en heeft het zodoende té druk met verwerken en mijnheer directeur is ook met pensioen dus .... laat je volledig gaan !

      Verwijderen
  3. Dankjewel voor de uitleg! Dit was niet de eerste keer, maar ja, ik was het kwijt, dat gebeurt, he Gonda ;-). Sinds het laatste mailtje is er nog niets veranderd, dus zou ik zeggen: blijf volop genieten, verzorg jullie goed, loop als kleurrijke dame niet verloren in al die kleurenpracht ginder en natuurlijk kijk ik uit naar jullie volgende verhaal :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan !
      Inderdaad , ik heb laatst alle verslagen eens herlezen en toen zag ik nog andere volgers . Leuk !

      Verwijderen