donderdag 7 november 2013

Pokhorat

 



De avond voor we vertrokken in Kathamandu heb ik mijn bloemenkrans gedeeld en samen hebben we een feestje gebouwd!
 
 We zijn in Pokhara na een mooie maar heel vermoeiende rit. Om zeven uur 's morgens stipt vertrokken. Half drie in de namiddag toegekomen. Dan kan je zelf uitrekenen hoe de wegen erbij liggen, hé, want het is juist tweehonderd kilometer. Het was wel een prachtige rit. Toepasselijk liedje hierbij zou geweest zijn: hoog op de gele wagen rij ik door berg en dal, dal dal.... maar wie kent dat nog??????? We zaten wel niet op een gele bus maar in een groene! Voor je Kathmandu verlaten hebt is er al een uurtje voorbij en ben je al een verhaal verder. Iedereen blokkeert hier ook altijd iedereen maar wat opvallend is, niemand maakt zich daar boos om. Bij ons zouden er al direct een paar uitstappen om mekaar (minstens) de huid vol te schelden of ze maken obscene gebaren. Hier laten ze alles toe maar ze doen ondertussen wel dapper mee! Onder, over, tegen ...

Tot 1980 was Pokhara zo goed als afgesloten van de wereld. Toen hebben ze een "weg" aangelegd en nu zijn er hier bijna evenveel toeristen als in Kathmandu. Er is ook een kleine luchthaven waarmee je Pokhara kan bereiken. Van hieruit vertrekt ook iedereen voor een trekking in de Annapurna-regio. Je hebt verschillende Annapurna's,  Annapurna 1, 2 en 3. Ik had dat nog nooit gehoord. Je hebt ook de "holy Annapurna". Die is 8700 meter (hoog) en kan je niet beklimmen.
Die ambitie hebben we trouwens niet...



Marleen is ondertussen al op de website gaan kijken van het hotel en op foto's ziet het er altijd beter uit  dan het is maar het is zeker niet slecht.

onze kamer

 
de tuin van op het terras getrokken
 
 Na lang wachten heb je zelfs warm water, hoe lang is dat geleden! We betalen hier twaalf euro, super qua prijs, kwaliteit! Als we hier boven op het terras gaan zitten zien we de besneeuwde bergtoppen.
 
We zijn ook gaan parapenten! Kijk goed, Jan is de zwarte bovenaan, ik de rood-witte juist links eronder!  Spijtig dat we de foto niet groter kunnen doorsturen dan zou je ons misschien herkennen, nu niet! oef!!!


En Marleen haar "reactielessen" hebben blijkbaar toch vruchten afgeworpen! Goed gedaan alledrie!

Vandaag Pokhara gaan verkennen. En een jas gaan kopen voor zaterdag als we gaan stappen. Ik dacht er een te gaan huren maar zo verschillend liggen de prijzen niet. Rajesh brengt voor ons slaapzakken mee. We zijn ook tot aan het meer gewandeld. Het Phewameer is het tweede grootste van Nepal.


 
haartjes vlechten, leuk fotootje deze ochtend genomen van onze buren vanuit onze kamer
 
Onderweg naar Pokhara zagen we na een paar uurtjes een jeep op zijn zijkant liggen, bocht gemist... Een tijdje later was een bus gekanteld, gelukkig tegen de rotswand en niet naar het ravijn toe. En net voor onze bus zijn 2 moto's op mekaar ingereden, en dat zag er voor de moto's maar nog meer voor de passagiers niet goed uit... Als ge dan zelf heelhuids ter plekke geraakt overvalt u toch wel een gevoel van opluchting!
 
Dat van het parapenten moet ge met een heel grote korrel zout nemen! Gonda zou dat misschien nog durven maar het landen zou slecht zijn voor haar rug en ribben (die na de busrit sowieso wat opspelen). En ik... ik krijg al bijna hoogtevrees als ik zo'n foto maak, laat staan dat ik daar zelf zou hangen!
 
Deze namiddag heb ik wat rondgeslenterd in de Lakeside, allemaal winkeltjes natuurlijk. Gonda had daar vanmorgen in een winkjeltje een heel mooie zijden broekrok gezien en ik ben daar deze namiddag dan binnengestapt om die te kopen. De Indische meneer keek wel een beetje raar op, hij wist duidelijk niet dat er in België travestieten wonen...
 
Voor de rest bereiden we ons rustig voor op onze Annapurna-trekking. Morgen nog een klappeke met ene meneer Ramesh Shrestha over de inhoud van ons vrijwilligerswerk in een school, wat rondlummelen en een paar boodschappen doen, meer staat er niet op ons programma.
 
We brengen morgen nog wel verslag uit voor we zaterdag vertrekken. En of er dan tijdens die 7 dagen internet is weten we zelf ook niet, we en jullie zien wel... Groetjes nog en tot morgen!  

4 opmerkingen:

  1. Hey , hoe lief ... met z'n twee op de bank onder ene bloemenkrans . Mooi die foto's van de bergen en het meer . De rust straalt er af .Toch al veeeeeel beter dan die drukte in Kathmandu . Dat deeltje van het parapenten dat geloofde ik nu meteen se ( niet dus ;-). Dus morgen nog even rustig en dan de grote trek . We zijn alweer heel benieuwd . En welke Anapurna gaan jullie doen . Misschien vinden we er iets meer van op google . Kwestie van ons goed voor te bereiden hé hahaha . Een trekking vanuit onze stoel met jullie ogen , neus als gidsen en zonder jullie pijnlijke voeten en momenten van ademnood ( veronderstel ik toch ) . We duimen voor een fantastische ervaring maar vooral voor een behouden thuiskomst .
    En ja we hebben meer volgers op de blog zelf , goed hé .
    Doe dat goed hé allebei maar wees voorzichtig !
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de route . Had ik in jullie programma ook kunnen vinden natuurlijk . Maar ik dacht , misschien heeft die toch wel een naam zoals bij ons het Boomgaardpad en de Pallieterlandroute :-) en dan vinden we dat wel ergens op het internet terug . Nu heb ik al die namen ingetikt en kreeg ik inderdaad de te volgen weg met uitleg . Ik las mooie vergezichten op de bergtoppen van 6 en 7000 m , smalle paadjes , vroeg op voor de zonsopgang op een berg van 8000 m , ... Dan denk ik meteen terug aan de zonsondergang die wij meemaakten op een berg in Zuid-Afrika , een kippenvelmoment dat kan ik jullie verzekeren . De batterijen van het fototoestel zijn toch goed opgeladen hé ? Het wordt enig denk ik . En hopelijk doen al die machtige zichten de minder leuke verschijnselen van zo'n trekking vergeten . GENIET !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marleen, bedankt voor de tip van de reisroute. 'k Zal daar even gaan piepen dan kunnen we ze volgen. tot over 7 dagen waarschijnlijk. Trouwens hoe gaat het met Georges. Hopelijk niet te veel last en is er veel beterschap. We duimen alvast mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt . het gaat , we zitten in de helft van de chemo . Vrijdag de 15 de gaat hij onder de pet scan en dan weten we dinsdag daarop de uitslag . Hopelijk is de kanker gekrompen of zelfs verdwenen . We hopen op goed nieuws .

      Verwijderen