woensdag 28 augustus 2013

Dar Es Salaam

Laatste foto in Nungwi! Eten op het strand en vijf meter verder is de zee. Er zijn ergere dingen.
Nog vergeten te melden dat dit mijn vangst was bij het snorkelen.
Grapje!! De mijne hadden mooiere kleuren!
 
Vanochtend al vroeg op pad. Eerst kruiwagengedoe dan daladalacamionneke. Zat op geen goeie "plaats" en barslechte wegen maar heelhuids aangekomen. Moest op een andere plaats gaan zitten en dat was beter.De laatste tien kilometer zaten er maar een tiental mensen niet meer op en een meisje vroeg aan Jan om iets te zingen. Hij zag dat niet zitten en ik heb dat dan maar op mij genomen. If you're happy and you now it .............. ik denk dat iedereen bij ons dat wel kent. Iedereen deed direct mee, niemand verstond waar het over ging maar het was grote ambiance. Toen we aan het stroofje kwamen, giff a kiss, kuste ik mijn buurjongetje van ongeveer tien jaar. Hij wist niet waar kruipen.
 
Om half een verlieten we Zanzibar en de zwarte wandelende brievenbussen richting Dar Es Salaam. Niet mijn beste reisje geweest. De zee was deze keer geweldig wild (bij het opgaan glad als een biljarttafel). Ik hield stand tot mijn buurvrouw alle beschikbare zakjes had opgebruikt. Alles bleef er bij mij in maar voelde me keirot! Jan had geen probleem. In Dar Es Salaam een taxi genomen, het mocht me kosten wat het wou, ik moest effe bekomen.
We zijn gehuisvest in "the friendly gecko". Zij hebben een project met wezen. De overnachting die je dan betaalt is voor het project.
We zitten hier tussen allemaal jonge meiden, allemaal vrijwilligsters. Jan dus als enige man tussen een twaalftal vrouwen. Weet niet of hij dat gaat aankunnen. Daarjuist mee gegeten, het was lekker, niet Jan zijn dada want er was geen vlees bij maar hij vond het toch oké. We moeten voor het eten hier 5000 shilling betalen. (twee euro veertig cent). daarin zit dan ook nog het dessert, verse ananas!
tekening op de muur in de eetzaal
 
De meisjes vertellen dat ze ook geen materiaal hebben om te werken. Weer roeien met de riemen die er niet zijn.
 
Morgen op stap naar Dar Es Salaam, geld afhalen, een wandeling, misschien langs het hotel waar we twee jaar geleden tien dagen verbleven en voor de rest: God schept de dag ...........
 
Een gelukkige verjaardag van ons voor Gitta!
 
hallo allemaal! de enige man in dit gezelschap, het is op mijn leeftijd een daad van moed en zelfopoffering. de vrijwilligsters werken allemaal in het project van de school en het weeshuis, sommigen zelfs een halfjaar. gelukkig zijn ze heel gedreven, want daarmee moet je het hier echt wel redden!
 
gonda zag er bij aankomst in dar es salaam uit alsof ze op het punt stond haar ingewanden er uit te gooien, zo groen als gras... dat is gelukkig net niet gebeurd, en stillekes aan is ze weer onder de mensen aan het komen. het vooruitzicht op bloggen doet soms wonderen! morgen zorgen voor tickets voor de "bus"rit naar het zuiden (vrijdagmorgen om 5 uur, toch maar op tijd daar zijn want om te vertrekken zijn ze meestal stipt...). ook nog de bank blij maken en dan hop... naar het treinstation aan de heel andere kant van dar. over een week nemen we immers de trein, maar niemand kan garanderen dat we in dat "klein stationnetje" dat jullie wel kennen van het liedje ook tickets kunnen kopen! misschien kun je alleen maar opstappen als je al een ticket hebt gekocht vooraf. zo gaat het er hier nu eenmaal aan toe, so what???
 
morgen ook nog effe goeiedag gaan zeggen in het hotel waar we 2 jaar geleden tegen heug en meug gewacht hebben op repatiëring. ze zullen ons daar zeker nog kennen: de enige toeristen die daar ooit zijn aangekomen met een rugzak! normaal arriveer je daar met enkel trolleys of valiezen van Delvaux, maar de reisverzekering heeft ons daar toch wel verwend... natuurlijk was de gebroken rug van gonda daarmee niet gecompenseerd, liever met de rugzak rondtrekken, dat spreekt voor zich!
 
daarmee weten jullie het weer voor vandaag! "papa" gaat nog wat kruiswoordraadselen en lezen, "mama" is van plan om vroeg onder de wol te gaan, ze is dus toch nog niet echt oké... tot morgen en : hakuna matata!!!
 
 
 

1 opmerking:

  1. Hey , leuke plek zo te zien om te bloggen. Zo'n strand en zee achter ons tuintje zie ik ook wel zitten .
    Blij dat Gonda de bus- en boottocht weer min of meer overleefde en Jan natuurlijk zijn grote groep vrouwelijk gezelschap. Maar hij heeft er vast geen "groen" kleurtje aan overgehouden .
    Hier komt het nieuwe schooljaar stilaan dichter en dichter en alhoewel ik al 3 jaar op pensioen ben beleef ik het elke dag mee .Etentje met collega's en daarmee de stand van zaken over het nieuwe jaar en hun nieuwe klassen , boekentassen kleinkinderen bewonderen. Ik beleef het mee alsof ik opnieuw start . Alleen tellen wij af naar ons weekje Azoren . Is natuurlijk wel helemaal iets anders . En dan 17 september , de eerste behandeling van Georges , maar daar gaan we nog even niet aan denken . Geniet weer van jullie nieuwe omgeving , mensen en hun gewoonten . Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen