zaterdag 17 augustus 2013

vieuw point wandeling

Gisteren hebben we een wandeling gemaakt in de bergen. Vandaag dezelfde maar nu een stuk verder tot aan een view point. Zeker de moeite. Ik wist niet dat Tanzania zo bergachtig was..
 Ik denk dat we een 13 km gestapt hebben. Onderweg kom je een boerderij tegen waar je lekker en verzorgd kan lunchen. Alles wat ze aanbieden maken ze zelf. Kinderen roepen van ver "jambo", willen een handje of een aaike en er zijn zelfs mama's die nog baby's uit hun huizen halen (waar blijven ze ze halen) om te laten zien!

We zagen onderweg ook een kameleon. Raar beestje (die vond dat misschien van mij ook). Zijn neusje is precies een mini wc borsteltje en een varken zou jaloers worden op zijn krulstaartje. Zoals je kan zien heeft hij maar twee tenen waarmee hij zich goed kan vastgrijpen.

Omdat we hier niet meer willen eten door de slechte ervaring van eergisteren gaan we 's avonds naar het dorp. Daar is een restaurantje met enkele logeerkamers. We hebben daar al twee keer keigoed gegeten. Ik neem meestal wel kip of vis. Steak durf ik niet want ik eet die niet graag goed gebakken en we zien overal het vlees hangen bij de plaatselijke "beenhouwers"! Niet echt voor de Europese magen bestemd, denk ik. Jan houdt het meestal bij de pasta's. Dan moeten we natuurlijk in het donker terug naar hier maar zelfs dat is geen probleem. We hebben ons hier nog geen enkele keer onveilig gevoeld. Iedereen is altijd vriendelijk. Gelukkig hebben we een pillamp bij want het is hier pikdonker en de straten liggen er dan ook nog vol kuilen bij. Er was een auto in de gracht gereden die ze er  met mankracht en een houten hefboom hebben uitgehaald.
Mensen vragen hier soms of er veel verschil is met België. Dan staan we echt sprakeloos want om dat uit te leggen, daar is echt geen beginnen aan. Alles is hier anders, ik kan zelfs niets opnoemen dat hetzelfde is. Zelfs het wc papier lijkt niet op dat van ons, dit hier is een beetje elastisch. Misschien een manier om uit te sparen want als je er aan trekt kan je meer "doen" met minder papier. Wat me hier een beetje stoort is hun vervuiling. Duizenden plastic zakjes, flesjes ... liggen er in de riviertjes en in de stad. Naast de markt is er een grote hoop vuil dat ze gewoon in brand steken. De mensen zijn hier natuurlijk zo arm dat het milieu voor hen geen prioriteit is.

de kippen op de markt kunnen niet gaan lopen, ze binden van elke kip één poot aan elkaar
 
 
De mensen werken hier echt wel (in tegenstelling met wat veel mensen bij ons denken) en dit in verschrikkelijke omstandigheden. Mannen en vrouwen sleuren met zware stenen en iedereen draagt slippers. Van veiligheidsschoenen heeft hier nog niemand gehoord. Iedereen is altijd bezig, wel op  eigen tempo natuurlijk.
Morgen gaan we met een gids naar de watervallen, het is wel 17 km. We gaan zien dat we het uitwandelen.
Een Els-smiley  supporter in Tanzania
V
Volgens mijn "geheugen" zouden An en Geert nu tijdens het verlengd weekend in Amsterdam zijn en de familie Deserranno in de Ardennen. Laat eens weten hoe het geweest is en geniet ervan!
 
 
 
 
 
 

2 opmerkingen:

  1. En wat heeft Jan te vertellen ? KVM thuis met 2-1 verloren tegen Club Brugge.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de Ardennen was het weer eens super, schitterend weer gehad behalve de allerlaatste dag en sinds gisteren hebben we onze hond. Ik zal via mail een foto doorsturen.
    Geniet er nog van
    Groetjes uit de Muizenstraat

    BeantwoordenVerwijderen